fredag 28 juli 2017

Semester i Sörmland

Ingen behöver åka utomlands för att hitta upplevelser. Vi har så mycket fint om knuten. Igår gjorde jag en semestersafari i Sörmland.



Första stoppet var i loppisladan Högeråns Loppmarknad i Bogsta. En loppisjägare ska nog ha ett givet mål för sitt sökande och jag letade efter delar till Greta, dock utan framgång.

Mer än en loppis kan man inte klara av utan kaffestopp. Nästa mål blev därför Runnviken Pensionat och rekreation.



Nästan hängmatteläge. Vackra blommor och en härlig trädgård med flera växthus lockade efter kaffet med hallonkaka.



Det fick också bli en promenad runt halvön för att tappa någon kalori längs vägen. Det skulle också vara möjligt att ta ett litet dopp i sjön, men det fick bli till en annan gång.

Styrkt av kaffet fanns det en "kringla" nästan nästgårds i Runtuna. Uppsa kulle, en gigantisk gravhög döljer sig bakom sevärdhetskringlan. Det är en makalös utsikt från toppen och jag kan tänka mig att det är ännu vackrare tidigare på året.



Efter denna höjdpunkt var det bara att fortsätta att leta sevärdheter. Otaliga loppisar fanns längs vägen, men de fick sparas till en annan gång. Efter snabba stopp vid Kila kyrka, som bäst besöks en helg, då det är öppet, stannade bilen i gamla bruksorten Stavsjö. Här kunde jag ha tagit mig ett nytt dopp eller satsat på ett museibesök, men hungern började göra sig påmind. Wreta Gestgifveri lät som ett givet mål. Tyvärr hade lunchserveringen hunnit stänga för dagen och det var bara att åka vidare. Via Virå, ytterligare en bruksmiljö, tog jag slingrande grusvägar genom den sörmländska blåbärsskogen till Björkvik. Hade det inte varit så snustorrt i backarna så hade där säkert bott kantareller och blåbär i skogen. Färden via Björkvik ökade aptiten och det var tur att inte Ändebols gårdsbutik och café låg längre bort än vad det gjorde. Här finns det alltid härliga tomater och fräscha grönsaker i en stillsam, grön miljö.



En Ändebolmacka med kaffe gjorde lyckan fullkomlig och då var semesterdagen i princip över. Det var bara att slingra sig vidare genom Sörmland och återvända till startpunkten. En mycket lyckad heldag som inte blev sämre av att den avslutades i Gnesta hos min partisyster Ingalill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar