onsdag 19 juli 2017

Ses vi på Sundbyholm?



Om några timmar ska jag bege mig ut på trav. Jag är verkligen ingen travexpert, men vid några tillfällen har jag varit på travbanan i Sundbyholm. Idag är det dags igen, eftersom Centerpartiet genomför en travturné genom Sverige.

Hästen är viktig för landsbygdens utveckling. Inte på samma sätt som förr, innan det fanns traktorer och andra maskiner, och det var verkliga hästkrafter som svarade för allt transportarbete som inte gjordes med handkraft. Nej, idag är hästen en egen näring, med tävlings-, tränings- och avelsverksamhet utöver ridskolor, ridturism och hobbyhästar. Ja, det är säkert något mer som jag har glömt i hastigheten. Sveriges 360.000 hästar kräver beten och foder, vilket bidrar till inkomster för landsbygdsföretagarna, det vill säga jordbrukarna.

Om detta och annat hoppas jag ska leda till trevliga samtal på travbanan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar