onsdag 22 november 2017

#imaktenskorridorer och #deadline

Inför helgen samlades kvinnliga politiker i ett gemensamt upprop under hashtaggen #imaktenskorridorer. Det var skrämmande läsning om sådant som inte borde hända någon och som ändå händer och har hänt.

Jag tog upp detta i mitt inledande tal i budgetfullmäktige i måndags. Inte en enda av de närvarande politikerna tog upp tråden!

Idag presenterades #deadline, som är journalisternas svar på uppropet mot de sexistiska övergreppen i media. Det är samma historier som berättas och det är samma behov att få ett stopp på detta.

Det kommer mera. Nu berättar elever om sina upplevelser.

Jag förväntar mig att det kommer upprop från fler yrkesgrupper och därför frågade jag vid dagens sammanträde med personalutskottet i Katrineholm om vad som görs här. Svaret var att det tas på stort allvar och att det finns reglerat hur detta hanteras.

Risken finns att inte allt kommer fram i ljuset. Det är dock bra med alla ljuskällor som riktar strålkastarna mot grundproblemet, att alla människor år 2017 fortfarande inte respekteras fullt ut.

Det får vara slut nu med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar